2007-02-10

Odla rosenrot

Att odla rosenrot är inte svårt oavsett var i Sverige man bor. Rosenrot odlas bl.a. i flera botaniska trädgårdar. Odlingsprojekt pågår på flera platser i Sverige. Jag hade själv en rosenrot ett par år.

Även om rosenrot är en trevlig ornamentsblomma för ett stenparti ska man inte räkna med en potent skörd. De aktiva ämnena i rötterna byggs upp under flera år. Innan skörd behöver flera år gå.

Kommersiell odling av rosenrot
Vid kommersiell odling av rosenrot behöver den långa odlingstiden inte vara ett problem. Detta den vikt som kan skördas över tiden istället blir högre. En jämförmängd standardiserat extrakt kan fås

För hemmaodlaren är rosenrot är rosenrot dock en ornaments blomma.

Te av rötterna
Rötter gör sig bra som te även från hemmaodling. Det har smak av rosor och är lätt centralstimulerande. Den stimulerande effekten märks även för yngre plantor.

Rosenrot från frö eller planta Rosenrot går att dra upp från frön men det tar lång tid. Räkna med fem till sex månader. Ett enklare alternativ är att köpa eller plocka en planta. Så vitt jag vet är de inte fridlysta i någon del av Sverige.

Att köpa plantor
Plantor säljs över webben från Hulukvarn. De säljer inte bara plantor utan också rötter. Odlingen är ekologisk.

Rosenrot i kruka
Min rosenrot odlade jag i en stor kruka. Jorden blandades av små sten, sand, vermikulit och blomjord: En tredjedel blomjord, en tredjedel vermikulit, 1/6 sand och resten sten.

Rosenrot i stenpartier
Rosenrot lämpar sig väl att ha i stenpartier. Normalt odlas de dock i stenpartier. Jorden ska hållas fuktig. Plantan trivs bäst i halvskugga. Jag hade min på en under och mellan två stora tomatplantor som gav skuggan.

Min rosenrot överlevde två säsonger. Därefter skördade jag den.

Rosenrot som tabletter
Rosenrot säljs i hälsokosthandeln som tabletter. De har en lätt centralstimulerande verkan och kan ge extra energi. Många andra egenskaper tillskrivs dem också.

Mer om rosenrot
Nyfiken vital har en sammanfattning av en del som är känt om rosenrot. Där hittar du information om vilka ämnen rosenrot innehåller och vad som är känt om dess effekt. Jag skriver förövrigt för Nyfiken vital även om jag inte skrivit den artikeln.

Rhodiola rosea L.. Naturhistoriska riksmuseet. Berättar bl.a. att rotstocken förr användas för framställning av ett rosenvatten och en olja liknande rosenolja". Den ska ha använts mot skörbjugg och som "bröstmedel".

Mer om färsk rosenrot och hur den torkas och bereds för användning. Det är inte särskilt svårt och kräver inte mer än en vanlig ugn.

4 kommentarer:

flitigamyran sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Unknown sa...

Hej. Jag vill köpa rosenrot plantor.
Kan du skriva mig-tadataxx@gmail.com.

Unknown sa...

Hej. Jag vill köpa rosenrot plantor.
Kan du skriva mig-tadataxx@gmail.com.

Intresserad sa...

Har du ytterligare info kring vart man kan få tag i plantor från rosenrot eller rötter?
Dina länkar fungerar ej längre.

Maila mig gärna volen2882@gmail.com