2007-07-25

Odla majs

Nästa år tänkte jag försöka mig på att odla majs hos någon släktning. Själv bor jag ju i lägenhet. Här är några artiklar och diskussioner om majsodling i Sverige.

Särskilt mycket erfarenhet av hobbyodling av majs i Sverige verkar inte finnas dokumenterad på nätet än. Här är vad jag hittade.

När majs ska skördas och hur man torkar majskorn
Odla.nu har svar på en fråga över hur majskorn ska torkas och när de är färdiga att skörda. I svaret förstås att det kan vara svårt att hinna mogna majs.

All sol och värme behöver utnyttjas: Hur ska man göra när man torkar majskornen, när är det lämpligt att skörda? Många fler tips på majsodling finns i forumet till Odla.nu.

Wikipedia om majs
Där får vi reda på att majs är köldkänslig. En hel del mer intressant finns att läsa om majs eller maize som det heter på engelska. I Wikipedia hittades också följande bild av majs:

1 kommentar:

Permakultur NU sa...

Hej Majs är lätt att odla !
Om man bor längre norr så får man förodla inne eller i drivbänk och sätta ut sen när frostrisken är förbi.

Jag bor i Halland och det går att direkt så här.

I år ska jag odla 3 sorters majs.
Sockermajs för direkt konsumtion.
Popcorn majs för mörka vinter kvällar.
Och majs som lämpar sig att göra mjöl av.