2008-03-09

I bild: Grodda med Groddbox

Min groddbox kostade 59 kr på Plantagen och fröerna 25 kr / påse. Den sort jag började med och som vi ser skotten från är bockhornsklöver. Fördelen med att använda groddboxen är att det blir mycket enkelt att skölja, hålla rent och förvara groddboxen. En stor skillnad mot glasburkar som jag använt tidigare.

Lägg fröerna i blöt
Lägg 1 - 3 msk fröer i groddboxen och sätt på gallret. Skölj fröerna flera gånger och blötlägg sedan fröerna 1 - 12 timmar. För små fröer räcker 1 - 2 timmar, linser behöver ca 6 timmar och böner 10 - 12 timmar.

Skölj dagligen
Efter att fröerna stått i blöt häller man bort vattnet och sköljer ett par gånger. Låt boxen stå mörk två till tre dygn. Skölj två till fyra gånger dagligen.

Efter ett par dagar kommer groddarna:

I fotot nedan ser vi gallret som finns under groddboxen som man sköljer genom:

Groddar eller skott?
Om man vill kan man ställa groddboxen ljust några dagar efter att groddarna är klara. De kommer då att få gröna skott:

2 kommentarer:

Unknown sa...

Kanske en dum fråga men jag kastade förpackningen och nu undrar jag: efter att ha sköljt fröna, ligger de på gallret eller i den genomskinnliga behållaren? Om jag ställer boxen på gallret så klumpas fröna och ligger huller om buller. Är det meningen att de under groddingen ska ligga i plastboxen och gallret använder man bara vid sköljningen?

Unknown sa...

Kanske en dum fråga men jag kastade förpackningen och nu undrar jag: efter att ha sköljt fröna, ligger de på gallret eller i den genomskinnliga behållaren? Om jag ställer boxen på gallret så klumpas fröna och ligger huller om buller. Är det meningen att de under groddingen ska ligga i plastboxen och gallret använder man bara vid sköljningen?