2009-06-14

Stor Salvia i kruka

Jag brukar odla örtkryddor i krukor under vår, sommar och höst. Det ger nyttig näring med överlägsen smak till nästan ingen kostnad alls. Den enda kostnaden är jorden och det handlar om några tio. I år odlar jag koriander, salvia och citronmeliss. Citronmeliss vet jag av erfarenhet är ytterst lätt odlad. Det gäller visade det sig också koriander som växer i något snabbare takt och tillsammans ger de lätt 1 - 2 dl örtkryddor dagligen från en gemensam svart ca 8 l kruka (samma som i bilden med salvia). Koriander och citronmeliss klarar sig fint utan en massa sol och växer bra i regn.

Salvia är en mer utmanande kryddväxt att odla och jag har inte odlat den tidigare i större omfattning. Den gillar precis som övriga med mycket eteriska oljor i bladen (t.ex. rosmarin) mycket sol. Helt dåligt har dock inte odlingen gått och i en ensam kruka på ca 8 l får jag nu fått 1.5 dl / dagligen konstant under 1.5 vecka.

Salvia plantan har vi i bilden:

Salvia smakar utmärkt och både den och koriander är fantastiska örtkryddor som lyfter nästan vad som helst med nya intressanta aromer. Frågan är om salvia också förbättrar minne. Den är rik på antioxidanter vilket kanske talar för det. Dessutom har man identifierat ämnen som kan medverka till mer kolin vilket för de flesta bör ge lite bättre minne. Läs mer i Salvia som vi sammanställde inför årets odling. Där finns också en till bild av salvian från 2009-05-06. Den ser större ut därför att den är fotograferad från sidan men den är givetvis större idag men fotograferad rakt uppifrån.

För egen del märker jag bättre minne av en lite större dos (motsvarande vad som använts i studierna). Ingen mätbar verkan kvarstår för mig och jag äter samma dos någon längre tid men det tror jag varierar beroende på person och det skulle inte förvåna mig om motsatsen gäller de flesta andra.

Inga kommentarer: