2008-03-01

Toppa din Aloe vera

Att aloe vera när den är ordentligt rotad i en stor kruka växer som ogräs är en välsignelse. En hyggligt växande planta ger stora skördar till drycker och hudvård.

Att toppa en aloe vera
Av misstag lyckades jag toppa en arm. Armen har nu någon månad efteråt skjutit två till fyra sidoskott. De är ännu för små för att jag ska kunna räkna dem exakt utan att riskera skador. Jag får därför återkomma med bilder och mer information längre fram.

Resultatet är mycket intressant eftersom det möjliggör att forma plantorna i min kruka till att växa mer rationellt. Antalet små rotskott som man behöver accepteras kan minskas för att istället få nya sidoskott via toppning. Mycket värdefullt...

Odla aloe vera
Mer om att odla har jag bloggat tidigare om. Men aloe vera är verkligen lätt odlad.

Inga kommentarer: