2010-01-10

Min aloe vera dör

Min aloe vera jag skrivit om är den växt jag haft i särklass längst. I övrigt brukar jag bara ha kryddor till matlagningen. Det är nästan nödvändigt om man ska få god smak eftersom färska kryddor när du köper dem i butiken ännu inte hunnit bilda alla smakämnen. Att läsa om den med en del bilder (även bilder på Flickr i äldre inlägg innan jag fick en digitalkamera i julklapp ett år):

Bild på toppad aloe vera
Supernäring till din Aloe vera
Toppa din Aloe vera
Odla aloe vera

Nu är min aloe vera emellertid döende att se bilden:

Det gröna vi ser tror jag knappast överlever. Rötter är oerhört känsligt på aloe vera och här fick jag riva upp en hel del för att avlägsna den rotruta som orsakat av näringsbristen (de blir känsligare). Jag hade behövt ingripa tror jag senast i slutet av september men var upptagen med annat.

Alternativet jag använder nu är förvisso mycket dyrare men enklare. Det finns att läsa om på Pryltrend:

Aloe vera för huden

Jag skrev också en kommentar om det på Sminkbloggen, Dagens Nyheter, där skribenten Malin Crona diskuterar en handkräm med aloe vera:

Depend nattkräm för händerna bl.a. med aloe vera

Inga kommentarer: